Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


fredag 29 januari 2010

Slit å drag å bit







Helg igen! Snön har vräkt ner och det är kallt..lider med er som har unghundar eller jaktbara hundar iöverhuvudtaget.
Riktigt piss säsong på många ställen..men det är bara att se framåt mot nästa!
Det gör jag och Iso iaf kan jag lova!!

Jag men i synnerhet matte har vart ganska trött på promenad standarden med iso sista tiden..
23kg valp med 4ton energi är inte så koppel vänlig, det kan se ut såhär..
Lugn promendad i 3min..lukta lite gula fläkar..ett tok ryck åt höger sen ett tok ryck åt vänster..gräva ner huvudet i snön..kolla upp med snö hela ansikten..en hund! Full fart framåt..
Tvärnit..sitta och fundera ett tag..dra i kopplet som en het travhäst..lukta lite kiss och äta nån plast påse eller liknande..sen gå i lungt tempo en bit..bita koppel och låta om..bli helt hysterisk..bita koppel..ordet nej finns inte..ingen tillrättavisning funkar..bita koppel och hoppa..
Så kan det se ut:) ..Gammelhusse med 7-8 jakthundar bakom sig tyckte att det där var överdrivet, med mig går han fint..jasså sa jag..det var 1månad sen det..
En promenad senare kommer han innanför dörren och ser helt slut ut..

FY FAN!! Det här måste ni göra nåt åt, han är ju snart 6månader, en hanhund iof och lite hårdare än en tik kanske, men ändå..
Joo..jag har nog funderat och testat lite olika, men nu har jag hittat grejen!!

En "ANTIDRAG" sele som sitter runt halsen och sen två linor som går in bakom bogarna, så när han drar så spänns den automatiskt och frambenen lyfts nästnan och det drar innanför bogarna.
Pang och bom så går han nu som en prins! Löst koppel hela promenaden och vid bitanfall så lyfter man kopplet rakt upp och vips så är det inget roligt att hoppa och bita!
Riktigt bra faktiskt och kan varmt rekomenderas för dragande hundar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar