Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


söndag 19 september 2010

valdag och harjaktsdag 19sep

Idag åkte vi ut i skogen även fast det var planerat att inte göra det, men hur firar man bäst en valdag?, jo genom att vara i skogen!! Hoppas nu att det block som styr Sverige imorgon tillvaratar våra intressen och ser på verkligheten med nykter realism som det så fint heter.

Idag så var matte malin med, hela familjen i skogen alltså! Vi släppte 05.30 precis när det började ljusna, men Iso var inget rolig idag, loj och tillbaka dragen.
Inga normala sökturer just utan bara sprang runt oss och var allmänt ointresserad.
Han har varit så en gång förrut och då var gammelhusse med, funderar på om det har att göra med att det är någon mer än jag som är med, ytterligare en att hålla reda på för han??
Eller så var det en dålig dag bara.
På väg ner mot bilen när jag hade ledsnat så kom det en finnspets och skällde ut oss, hundelak som jag hört att han kan vara kopplade jag Iso och strax kom ägaren och en jaktkamrat till mig, iom att vi ströjt all fågel så kopplade dom och åkte på andra sidan marken.
Vi väntade kvar på platsen vi utgått från på morgonen och hittade sjuka mängder trattkantareller, vi plockade och plockade och släppte Iso igen, då det är klurigt att plocka svamp med stövare i koppel ;-) Efter en stund såg jag att Iso slagade och jobbade på runt om oss, efter ca 30 min så försvann han upp i berget med svansen piskandes och var borta i minst 30min innan vi hörde upptaget 3-400 m bort, full fart ner i grustaget där vi parkerat bilen och så vart det tyst.
Han stack sen rakt fram på tappten och sick-sackade 3-400m innan han gjorde en sväng och kom tillbaka, tillbaka igen till samma ställe och låg ute där i säkert 20 min, innan han kom ner igrustaget dit vi tagit oss.
Jag ställde mig där han blev tyst på drevet och han sökte runt runt, men inget resultat..jag blåste in honom och vi åkte hem då klockan blivit efter 11.

Imorrn kör vi igen, bara jag och Iso, så får vi se om det är lite mer go i honom direkt på morgonen, förra veckan var han helt underbar att vara ute med då han sökte fint och var energisk och pigg..men dom är lite av periodare unghundarna så det är bara att nöta på!!

Twix och Max driver harar för fullt vissa dagar och dom är rätt lika i sitt sätt att vara som jag förstått det bröderna topsy.
Hur det går för övriga syskon vet jag inte riktigt men kanske någon skriver här snart så man får höra lite! :-)
Är lite sugen på en jakthelg norrut på lite nya marker..anbud får gärna lämnas! :) haha!
(filmen är från tappten idag, drevet kom från skogen rakt över myren och gick rakt över myren och ner i grustaget bakom oss)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar