Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


fredag 17 september 2010

Fort..jaktveckan

En första älg för en av unghundarna som vi hade på jakten, blev en bra tändvätska, även om det som det ofta är med unghundar så är det tillbaka på ruta ett igen.
Kl 04.15 kommer en av älgjägarna på byn till våran stuga, regnet vräker ner och det är kolsvart ute, han berättar att det satt 3 ungharar på vägen vid blara myra.
Jag sov med ena ögat men på 5min stog Iso helt yr i kepsen i hallen med gps runt halsen och jag letade febrilt efter torra kläder från gårdagen, 25min senare var vi på plats där hararna lekt i regnet, släppte Iso och han började jobba på, han var överallt och överallt....men efter 3,5tim så hade fortfarande ingen hare kommit på benen.
Regn, småharar, och möjligheten att dom hunnit en bit på dom 25 minutrarna det tog för oss att komma dit och att Iso är helt grön gjorde nog att det som kändes helt klart inte skulle bli någonting....en besviken iso står i regnet på bilden ovan och väntar på skjuts hem..
Igår morse så bestämde jag att älgjakten fick vara, då skulle Iso ut för 4e gången denna veckan, vi var i skogen kl 05.15. 4c och klart väder.
Släppte 05.30 och upptaget kom 05.50 sen gick det till och från med några kortare 3-4 min tappter som han rede ut fint, en längre tappt efter 1 tim kom på 20 min men även den rede han ut och drevet vek upp i berget, men blev plötsligt tyst efter 15-20 min.
Iso jobbade på fint och ringade stort och litet, gick tillbaka och började om, han är helt tyst hela tiden. kom ner till mig på vägen och drog upp igen och började om, efter 30 min kom han ner och jag följde med upp och med den fantastiska apparaten som kallas gps så visste jag på ett ungefär vart det tog stopp, och som jag anade så tog det stopp bland massa storstenar med massa hål att krypa in under..troligen kröp haren in under stenarna...men nu vet vi var han tar vägen ;) På måndag får han gärna göra om samma sväng så Iso får bita lite hare!! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar