Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


torsdag 7 november 2013

Efter en lång väntan så är vi förhoppningsvis på banan igen.

Ja, vart skall vi börja. Som ni såg i senaste inlägget har Iso haft problem med näsan, rinnighet,nys och fnys och mycket tveksamma prestationer i skogen. Efter vetrinär besöket så har jag nu behandlat honom 1 av 3 gånger och han fick sen vila i en vecka.
Igår var vi dock till skogen för att se om det blivit nåt bättre.
Släppte i 3c och mulet väder runt 07.40. Kl 08 hade han fastnat på ett slag och började jobba där med riktigt bra fart och energi. Kl 10.00 har han slagit ut en ring från tidigare område som går snett uppåt och hittat där ett utspår, han börjar snurra på stenhällorna, jag som suttit stilla länge och skall börja jobba kl 14 går bort över för att se vad han gör, kommer fram till hällorna och ställer mig där när iso kommer förbi och slagar energiskt samt piper lite, går förbi mig och kör upp huvudet, får en vindpust i näsan och far tillbaka med en jäkla fart, kör huvudet under en gran och vips flyger haren iväg som ett vitt streck, samt iso gallskrikandes efter såklart.
Blir en fin bukt på ca 15min innan dom är nere i grustaget, där blir nåt tok när iso tar vägen hela biten ner till asfalten och börjar söka där..jag anar oråd att han är så fruktansvärt ute och cyklar nu så det liknar ingenting. Efter 30min skriker jag fast honom och går i koppel tillbaka där han blev tyst när dom kom ner i grustaget, släpper och 2 min senare kommer ett jävulskt påstick. Haren hade legat där hela tiden...troligen! teoretiskt kan den ha vart hela vägen ner och vänt så därför han fastnade där nere..men jag tror inte det, jag tror han for iväg av gammal vana i bara toka..men vad vet jag..fel blev det iallfall så det räcker och blev över..nu var jag sur..men drevet gick iallafall och ca 55min senare hade det gått utan noterbar tappt rätt bra, han löste 4 kortare tappter på ett snabbt och organiserat sätt vilket värmde efter första toket.
Haren kom så förbi mig efter ca 50 min, jag hade laddat men då iso tystnat för nån minut högre upp i berget så tog jag fram tel då det kom sms, samtidigt kom haren och han  gick förbi så fint på 1 meter, aja tar han nästa sväng tänkte jag. Iso kommer ner som också hörs på filmsnuttarna jag klippt ihop, då mobilens minneskort suger och det blir massa hattigt filmande, inte ens haren fick jag med på film, men går ju hör lite iaf även om en del är lite av dålig ljudkvalite. Hur som helst så driver han fram på bra sätt dit haren passerat mig, stannar till där haren satt sig och driver i nån minut, blir tyst, släpper två skall och sen Påsticket från helvetet!! Satan i gatan vad han skrek! Men så mitt i den högsta utav toner blir han knäpptyst och jag ser på gps hur han står helt still....jaha ja..skit också, nu väntade haren lite för länge med att sticka så iso tog honom var min tanke, gick dit och hittade hunden men ingen hare? Iso stod å kollade, var färdigjagad och såg mest förbryllad ut....men vad i helsike hände nu tänkte jag, spårade i koppel i 30min men ingen hare någonstans...vet inte vad som hände, om haren kröp, blev tagen av nåt rovdjur i påsticket eller vad det nu kan ha varit...jakt..är allt som ofta en gåta.
Hur som helst var de lämpligt å avsluta då jobb hägrade så bara sticka hem.
Och med övervägande positiva känslor helt klart! Iso är tillbaka känns det som, och det blev iaf en 60-70min drev innan haren försvann mitt i påsticket, vilket var märkligt.
Nu skall vi smyga på lite i helgen med så får vi se hur formen ligger.
Klippte ihop lite snuttar jag lyckades få med telefonen, synd man inte hade videokameran med en sånhär dag, men den lämnade jag i sista sekund hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar