Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


torsdag 3 november 2011

Jaktprov

Egentligen hade jag bestämt att vänta med jaktprov tills snön kommit, men då det i stora drag fungerat bra sista tiden så gjorde jag slag i saken och anmälde Iso på barmarken i ett försök att nypa minst ett andra pris.
Startade idag i Härnösand och släppte strax efter kl 07, iso sökte ut i några svängar innan han kom på slag som 20-30min senare resulterade i ett härligt påstick, drevet gick som jag hade hoppats i 30min, vänder upp mot oss, medans vi försiktigt förflyttar oss mot en klassisk övergångs plats där vi tyvärr skrämmer haren som troligen gått rätt på oss, Iso går från fullt drev till absolut tvärstopp och en dötappt alldeles framför oss mitt i skogen på en plats där han i tisdags körde troligen samma hare säker 10 vändor utan problem.
Koppling och förflyttning till andra sidan marken, släpper om och iso söker ut, vi förflyttar oss sakta genom marken medans iso gör sina sökturer, kommer tillslut på slag och ca 400m från första slag får han upp nedanför oss.
Drevet går i en bukt på 10min som följs av en tappt som tar ca 25min att lösa, han avancerar under gles skallgivning ca 300m innan nästa lilla strul kommer, sen ser vi honom på bergs hällorna flera gånger hur han får kiga för varje meter i drevlöpan, han avancerar i över 1km med några enstaka skall då och då i drevlöpan utan att få grepp på haren som till 100% bara tok sprungit från upptaget, hamnar tillslut nere på vägen vid bilen där jag så småningom avbryter provet ca kl 15.30.
Då har Iso jobbat konstant hela dagen och att få till sista kopplingen krävde en språng march i skogen för att få fast en fast beslutsam Iso som ville fortsätta några timmar till.
Vittringen var uppenbart mycket sämre uppe på höjden där frosten legat hela morgonen och solen börjat värma på lagomt till att vi kom dit.
Summa sumarum så gör Iso en klart godkänd prestation och det är bara inse att turen inte var på våran sida den här dagen.
Vi tar nya tag och får se hur vi läger upp ytterligare ny taktik framöver.

Egenskaperna ser ni under fliken jaktprov i menyn till höger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar