Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


söndag 13 november 2011

Jakt lördag i dis och dimma

Efter en hel vecka med jobb var det äntligen dax för husse att få ta Iso till skogen denna veckan.
Temperaturen pendlade mellan plus och minus hela dagen och riktigt kall dimma låg som ett tjockt lock över skogen hela dagen.
Iso kom på slag vid bilen först 07.50 efter ca 40 min kom han till mig och jag avbröt slag arbetet då jag ej ville jaga den haren den dagen, vi gick vidare 300m och iso söker ut för att åter komma på nytt slag direkt, ligger på slaget i över 2 timmar men får inte ut det, vi går sakta vidare medans iso söker i 15-20 min intervaller, ibland längre upp till 800m bort några svängar.
Jag går upp på ett berg och sätter mig i dimman, tänder en eld och sitter där och tar det lungt i några timmar, Iso är borta i stort sett hela tiden, ser han på avstånd ibland, det ringer i telefonen å jag pratar en långstund och fikar lite..när jag inte sett röken av Iso på nån timme så tar jag upp gps ur ryggsäcken och ser att han är 1,2km bort och jag listar ut att han driver även om jag inte hört nåt, ser ut att ha gått några bukter redan.
Jag börjar gå mot drevområdet och väl nere möter jag Iso på vägen, klockan börjar bli mycket så jag säger åt han att vi skiter i det här nu och åker hem, men då kastar han sig på sidan av vägen och vips flyger en knallvit hare upp framför han och ett sjuhelvetes påstick drar iväg, går ett tag och blir tappt, sen ett påstick lite drev å så tappt som följs av påstick.
Sådär håller det på tills han får tappt intill en asfalterad väg och jag lyckas efter många om att koppla den döva odågan! Då är klockan nästan 14.00 och vi åker hem för att gå på trevlig fest på kvällen med 5barn och 6 vuxna..iso låg i sin bur under kvällen med fick komma in och hälsa på alla efter middagen..lugn och fin hälsade han på de vuxna, sen kom 3 barn i 3-6års åldern och började klänga på honom, klappa, lyfta på öronen tjoa och tjimma..men iso bara stog där och lät dom hålla på tills han blev nöjd å kollade bedjande på mig om han inte kunde få lägga sig i buren igen, vilket han fick nöjd och belåten med en skiva älg biff som belöning.
Bra att se hur han reagerar på barn.

Idag får han vila då husse har pannknack;-) ev jagar han imorrn..annars ons, tor till och börja med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar