Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


tisdag 25 januari 2011

Vad är det för fel på mat?

Godkväll!
Var ut i skogen i lördags och släppte iso då snön har satt sig, han tyckte dock snön var lite besvärlig ändå, då han sjönk ner 1,5dm ca. Men sprang rätt rejält ändå speciellt på skoterspåren.
Fick inte tag i nån hare även om han rotade i lite gamla spår ett tag, han var dock lite loj tyckte jag.
Och inatt fick jag svaret varför.
Det började på kvällen på lördagen då han kräktes upp maten (på hallmattan) Som han åt upp direkt igen, ok det har han ju gjort tidigare nån gång då han stoppat i sig nåt olämpligt.
Men så gjorde han det igen efter en timme (på köksoffan) Då hittade jag en skinnbit från hundbädden i spyan och slänger allt innan han hinner äta upp det igen.
Ok men då var det tyget som störde honom tänkte jag.
Gav honom ingen mer mat iaf. Under söndagen så kräktes han tre gånger till, först galla och sen vitt slem, då börjar jag bli lite fundersam på vad han fått i sig som stör honom, han gnydde dessutom till sista gången.
Blev natt iaf och det var lungt, han drack vatten och fick behålla det, på måndag morgon kokade matte ris åt honom som han åt på morgonen, och han behöll det hela dagen och härjade ungefär som vanligt, ingen feber någon av dagarna och pigg i övrigt.
Dock på måndag kväll då jag kommit hem från jobbet så ser jag på honom att nåt var på gång, håller i honom och så kräks han upp allt ris han ätit i en enda stor korv.
Då säger jag till matte Malin att imorrn så blir det veterinären och vi går och lägger oss.
KL 01.00 hör jag han tjuter till och jag flyger upp och ut i hallen, då kräks han lite vätska igen..
Går å lägger mig så allt verkar lungt i övrigt, kan ändå inget göra på natten.
KL 03.oo hör jag han igen, jag rusar upp igen och han har precis kräkts IGEN!!
Jag tänder lyset och tittar i den nu STORA högen som ligger framför honom..vad i helvete har han fått upp nu var tanken??
Mattes TROSOR fulla i slem, alldeles grå ligger i en hög framför honom, medans han viftar lite på svansen...
Idag så mår han prima, full fart och han har ätit 4 små måltider och har behållt alla.
När fick han i sig trosorna?? Och varför?? Man blir ju alldeles matt...
Men dom löser ju iaf dom flesta sådana problem själv, men det var bara någon timme från veterinären och då vet jag att jag varit nån tusenlapp fattigare och som enda behandling fått orden..det där löser han själv inom nån dag...vilket han också gjorde tack och lov!

Igår var det 4 plus grader och lite regn, idag -7 imorgon -15 enl rapport, jag lmnar iso hemma å sticker iväg om några timmar och lockar räv med harskrik och fågelskrik samt kollar föret.
Är det hård fin skare då jagar vi på torsdag om han mår som han ska, vilket han skall göra då han nu är ett par trosor lättare, och har fått ladda med mat, vatten har han ju druckit hela tiden, vilket är det viktigaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar