Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


torsdag 17 januari 2013

Jakt med gammelhusse

Det är sig likt, sedan i måndags har jag suttit och kollat vädret, minutuppdaterat varjedag med flera olika sajter för att kolla om det kommer lagomt med snö någondag så att det skulle vara läge för att gå ett jaktprov nu när det fortfarande är före.
Igår (ons) så var det full koll då det såg ut som att det skulle vara dagen som bjöd på snö och torsdagen (idag) skulle bli en lämplig provdag. Jag och våran vän Björn i Umeå som alltid är lika engagerad kollade väder och analyserade hela förmiddagen, var ut och kollade snön under arbetspasset och det kom snöblandat regn, den lilla snö som kom, nån mm bara var korning och isig, dvs troligen inget vidare drivarföre.
När kl var 15 gav jag upp och ställde in alla tankar på prov då jag vill känna att det är lite förutsättningar. På kvällen blev det bio som slutade först 23.30, när vi kommer ut från bion har det snöat 4cm till och jag svor lite för mig själv. Men trodde ändå inte så mycket på föret och det skulle dessutom bli kallt. Jag hade redan bestämt mig för att gammelhusse skulle få ta Iso och jaga istf.

Kort och gott så släppte gammelhusse Iso i morse, inga synliga slag i den lilla snö som kommit men Iso drog iväg och plockade troligen upp nåt slag under snön och försvann. Efter ca 1tim skulle jag tro kom upptaget.
Sen får jag nog "citera" gammelhusses rapport på ett ungefär

-" Upptag och så drog det efter ett tag på längre skjuts upp i berget 1,2km bort men Iso hördes ändå, där snurra det i ca 50min innan det gick neröver igen, första 120min gick tapptfritt och även ytterligare en timme innan det efter 180 tapptfria minuter blev tappt då haren gick in i upptaget där det var kopiöst mycket tramp och nästan ingen snö, sen fick han ordning på det igen och höll igång i ca 1tim till dock med några tappter innan det på slutet blev en lite längre tappt och Iso kunde kopplas efter många om. - 17 grader vid koppling, men -13 vid släpp, det blev sakta kallare under dagen, hade bra tryck på drevet under långa stunder trots att spåren föll igen lite av kallsnön, ett kanon jobb"

Ja det är som några gånger innan när det gäller jaktprov för Iso, har ställt in i sista minuten av olika anledningar och så har det gått av tusan, så anmäler man på mer "tveksam" dag och föret har inte passat alls eller att han helt enkelt inte fått till det av olika anledningar.
Men att han driver 120min om det är lite stolpe in har jag aldrig vart tveksam på, första pris drev gjorde han när han nyss fyllt två på sin andra säsong så att han kan råder det ingen tvekan om, nu har han på 5 släpp 3 förstapris drev och det idag med råge dessutom, dom två andra dreven var för två veckor sen på hård skare utan snö, gick inte å driva alls på den.
Vi får ta nya tag och se om vi kan tajma in någon dag eller om det blir pannkaka som vanligt :-)
Tror det är lite av vårat öde :-)

Återkommer med mer jakt och nyheter kring oss och jakten!

Hare bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar