Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


lördag 5 januari 2013

Äntligen! Lite jakt, lite lock men inget vidare resultat.

Nu har blidad satt snön i härnösand och frysit till skare som bär hund och folk på de flesta håll.
Dock ligger det bara bitvis 1cm snö på skaren så det är usla drevförhållanden i skogen där det är snölöst. Igår Fredag så gjorde jag äntligen ett släpp efter lång vila, efter ca 15min slagarbete så var haren på benen, 20min lite vingligt drev sen var det godnatt i skogen. Kopplade efter att han vart lös i 3 timmar och åkte hem.
Idag Lördag så åkte vi i mörkret, jag tänkte locka räv innan jag släppte iso, på första lockpasset hände ingenting förrens jag avbröt passet, då kommer räven över vägen bakom bilen, vågade inte dra av älgstudsaren alldeles bredvid bilen då Iso satt i bagaget, hade dessutom dåligt tag på räven.
Åkte vidare på marken och släppte iso, 10min sen var haren på benen och samma visa som dagen innan, 20min drev ca sen dötappt i skogen..blir ett släpp till då det kommit lite snö, funkar det inte bättre då så åker jag nog fasen till vetrinären och kollar upp hals och näsa!
Kopplade efter 1,5tim då det var skarpare idag på ytan, väntar in lite snö.
Åkte bort till jaktstugan där det satt två gubbar å häckade i väntan på jaktmöte, ute var också en älghund å rände på gården, jag gick ner till tjärnen och började locka med harskrik i ca 15-20min, ingen räv kom och jag hade inga större förväntningar då det vart aktivitet i stugan hela dagen, gick upp till stugan och satt mig vid bordet å drack kaffe, vrider på huvudet och kollar ut över tjärnen och ser en stor fin räv påväg ut på halva tjärnen rakt mot där jag suttit 10min innan och lockat.
Smyger ut till bilen, laddar älgstudsaren och väntar på att älghunden skall ropas in då han sprang runt benen på mig, innan han var inne så hade räven gått tillbaka till stranden och gått in i skogen.
Stolpe ut på rävlocken, men det funkar onekligen och jag skall nog hjälpa harungar och skogshöns lite på traven till sommaren! ;-)


( Från lördagen)


( från fredagen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar