Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


tisdag 9 november 2010

Vilken dag! ( -3 blåsigt barmark)





Idag så kom pappa Birger och hämtade Iso klockan 07.30 och åkte upp mot härnösand, jag och matte Malin hade nämligen en sak att göra innan jag kunde åka upp till skogen och ansluta.
Vi var nämligen på ultraljud på sjukhuset och kollade på den 18cm långe och 191gram tunge lille krabat som bor i malins mage för tillfället :-) Familjen ska alltså bli större!

När vi är klara där så ringer jag pappa, han låter uppspelt..och mycket riktigt.
Iso kom på slag ganska omgående, jobbade sig fram och tog upp en hare som sen gick i 2 bukter med ett ruskigt tryck i ca 20min innan haren kom rakt i pass och pappa fick skjuta Iso.s första hare! Iso låg 20sekunder efter haren och flög över haren efter skottet, bet och slet och var allmänt helt överlycklig.
40 min senare anlände jag, knäppte lite kort som ni ser, sen så tog vi Iso och gick in på marken igen, släppte och han stack ner till bilen för att kolla om haren var kvar, det var den inte så han kom tillbaka direkt, drog en sväng framför oss och började slaga så smått, efter ytterligare en timme reser han hare nr 2, vilket ni hör en del av det lite knackliga upptaget på filmen.
Det blåste rejält och var kallt nåt djävulskt, så lite svårt att höra, men det gick ner i grustaget där det blev lite problem, han drev efter ett tag ytterligare en bukt innan det var ner i grustaget igen med problem som följd, vi gick ner och Iso började plocka uppe i berget, höll på så i ytterligare 20 min innan jag kopplade då han ändå låg så långt bakom haren.
Fick kanske ihop 30-40min drevtid, men det var bitvis väldigt svårt att höra pågrund av den hårda blåsten. Nu sover han djupt på sin bädd och imorgon på sin 15månaders dag ska han få vila och drömma om sin första hare.
Men på Fredag är det slut på ledigheten, då ska vi ta fatt i hararna igen! Förmodligen på snö som det verkar då det skall snöa 2dm inatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar