Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


måndag 29 december 2014

jaktdag åter igen

Idag hade jag gett mig den på att fara ut efter den ihärdiga kylan, var kallt på morgonen men prognosen sa att de skulle bli mildare senare på dan, kom upp på skogen å tänkte kolla läget först, bla nån mårdfälla, fick ingen riktigt ordning på min högst provisoriska termometer i bilen, men stod ute ett tag å gissade de låg runt -15 minus ca. När man nu ändå åkt upp så tänkte jag att Iso skulle få komma lös en sväng åtminstone trots att de var lite kallt.
Släppte å han pep iväg snabbare än december lönen, gick in i slaget å satt mig som han kom på liten bit in skogen, tog väl ca 40min så kom upptaget 10.40.
Laddade efter 10min för den här haren tänkte jag försöka få, men tiden gick, å drevet gick, bitvis ur hörhåll pga upplega å lite i hörhåll, men med trackerns hjälp kunde man ju följa drevet hyggligt ändå
Tiden gick, när kl började närma sig 14 hittade jag ett ställe där de gått över flera gånger så även denna gång men träd ivägen mm satte stopp från att avlossa skott mot jösse som gick på 450x450 m ca men mest inom 200x200m bland vindfällen å rat hela dan, kom aldrig ut på en öppning en endaste gång. När klockan slog 15 började de bli rejält skumt å jag fick dra mig ner mot bilen å ganska snabbt mörknade mer å mer, blev å göra en brasa vid vägen medans iso drev vidare i mörkret, gps hade sen länge fått slut på batteri så de var bara snällt sitta å vänta.Väderomslaget kom sakta men säkert under dagen och det var nog bara runt 7-8c när klockan började bli 17 och blötsnö började falla. Iso hade inngen tanke på att sluta så de blev att ringa stefan nilsson som var så snäll att komma med ficklampor och pannlampor, när klocka var 19 gick jag rakt in i ett område jag hört iso driva i minuterna innan, men drevet hade återigen farit iväg ur hörhåll, 19.30 kommer drevet in ljummandes igen å jag som står på en drevlöpa får haren på mig och lyckades efter en del krångel skrika fast iso i mörkret.
Det var det kortsläppet det....han höll haren 9 timmar, tassarna kanon fina efteråt, förvånansvärt pigg med, men borde bli lite kantig imorgon tycker jag, får iaf vila lite nu då skallet blev lite bräckt och han hesnade lite, de har han aldrig gjort förut så nu blir de lite vila nån dag.

God fortsättning och gott nytt år!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar