Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


måndag 23 september 2013

Släpp 13 och genrep!

Ja så var det måndag igen, tänkte köra sista passet med Iso innan zonprovet till helgen (startlista på stovarevnorrland.se ) Släppte runt 06.30 i klart väder med ganska start vind, iso gjorde några fina sökturer på 500-700m och kom förbi innan han for bakom ryggen på mig en 400m, ser att han kommer på slag och tar det lite lungt i väntan, slaget drar dock iväg på nästa berg så jag flyttar mig, efter ca 40 min så ser jag att han fastnat på ett ställe och rotar på där, rastlös som man är börjar man spatsera för att kolla lite, så ringer telefonen och i samma ögonblick som jag lyfter den ur fickan flyger haren ur legan 10m framför mig och drar iväg med en jäkla fart, iso som är han på spåret ca 30 m bort varken ser eller känner nåt..skriker på honom och cirkus scott drar igång då han blir övertänd och inte få nån koll på löpan då vinden snor å han drar i vind, men efter fyra äre varv får jag fast han och kan hålla i honom medans han känner sig för och drar iväg och börjar driva så smått vilket ni hör på filmen, haren har dock redan 10 minuters försprång nästna så det blir en repris på ca 10 min innan det blir tappt i berget där drevet också senare skulle gå, är brant, stenigt med många skrevor och allmänt jävligt, men efter 50 min så kommer det ett riktigt upptag och han kör en repris på 75min upp och ner i berget på ca 300x300m trots att det var en äldre hare, ser haren 2 gånger utöver första upptaget med iso med god kontakt, när klockan slagit 10.30 så kompliteras vinden med regn så det viner från alla håll, iso får en tappt mitt i gröten av drevlöpor och efter 30min så går jag ner till honom och blåser in han då det var trisst väder och jag ville kolla tassstatusen så vi inte riskerar nåt inför helgen, men trots att fötterna såg kanon bra ut så packade vi ihop och åkte hem för att ladda batterierna rejält. Han gjorde en bra dag trots att upptaget första gången blev lite knasigt..hade jag suttit still å inte ranta runt så hade det där gått hur fint som helst på en gång..men så är det...10 (50) 75 blev det på ett ungefär idag innan koppling, är inte främmande att han skulle hittat han igen då han gick å slog nåt skall å avancera då jag stoppade honom å kopplade, men de blev ett fullt godkänt 2a pris idag så här i provtider.

Hoppas han kliver framåt med dessa två jakter vi haft på slutet nu så vi kan vara med och kriga om en plats till KM men framförallt ett Svenskt jaktchampionat...det hade varit riktigt stort! Men de vet man ju hur det är med den saken, inte bara att hämta direkt.

På återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar