Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


torsdag 5 januari 2012

Gråa hår och nysnö

Regnet som under natten övergick i snö gjorde det jaktbart idag, kl 05.30 kom rapport på sms att det kommit 7cm nysnö och var 0,5grader varmt och svag vind..då måste vi ut tänkte jag, kommer inte finnas ett spår men iso måste ut å kuta och nog har väl större mirakel hänt än att det kan finnas indikation på harspår även om det snöar.
Kom upp tidigt på marken och släppte kl 08 i det dunkla vädret, vinden hade tilltagit lite och snön flög i luften, inte ett spår av nåt djur påväg in på marken.
Släpper Iso som på 50min söker av halva området i ett rasande tempo, han var oerhört taggad och målmedveten idag på nåt sätt, vi kommer upp längs ett berg där jag vet d finns hare å mycket riktigt så ser jag ett harspår med snö i som troligtvis är hoppat under gårdagskvällen.
Iso har redan hittat spåret och rotar runt runt i ca 1tim innan jag ser att han börjar ta ut ringarna, efter ca 30min då jag inte sett eller hört honom kollar jag gps och ser att han är nere i grustaget och gör där en tvärvinkling, anar oråd att nåt är på gång, laddar geväret och går neråt.
Mycket riktigt dånar skallen därnere då jag kommer fram, ovetandes vad han driver..går med bössan i högsta hugg ifall det är "asfalts" haren som håller till därnere, men då jag tittar på vägen längre fram ser jag det jag inte vill se ! hänger av mig ryggsäcken å bryter bössan, precis då i exakt samma ögonblick kommer en ungräv rakt på mig, jag slår ihop geväret men räven kastar....men bra då tänker jag, då driver han räv.......eller hur....1tim senare kopplar jag 3km från "upptaget" går in på löpan och möter upp iso som ligger 700m efter enl gps..talade om vad jag tyckte och åkte hem.
Tittade även i grustaget hur detta kan ha gått till, å det såg ut som om iso kommit från berget, och sen har dom möts mitt på vägen där det var en stor fläck som var uppriven i snön och spår åt alla håll...efter 5dagar i skogen utan upptag så kunde han inte hålla sig och det enda färska spåret på skogen troligtvis, är första gången vad jag vet och hoppas det var den sista.
Till helgen tar vi nya tag! Hoppas bara föret blir bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar