Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


lördag 29 oktober 2011

Ja då hade vi vart ut 2 dagar igen.

I onsdags så åkte jag och iso ut efter jag vart på bilprovningen, det regnade å var 3c varmt samt blåste lite lätt, jag gick ett varv runt marken som tog ca 4 timmar, inga slag men iso jobbade på bra, jag gick 50m och satt mig, sen så gick jag en bit igen..iso låg ute på allt mellan 5-25min intervaller och sökte. Kom fram till ett hygge där iso var och snurrade, jag satte mig ner å hörde plötsligt hur det brakade framför mig, tänkte det var iso men när han kom samtidigt bakifrån så förstod jag, och mycket riktigt kom det ut 3 älgar framför oss i dimman på ca 50m, iso som var på väg ner mot dom gick fram, älgarna och iso tittade på varandra medans iso gjorde en krok runt dom och fortsatte ut på hygget bakom, älgarna stog dock kvar å funderade, på vägen tillbaka gjorde han exakt samma sak, slog en snäv krok runt dom och kom sen förbi mig och försvann bakom mig igen...såg ganska så lustigt ut ska jag säga..men älg ren det är han iaf.
Ja just det, han fick tag på något direkt på morgonen, som han mest ylade å drev korta sekvenser innan jag ropade fast honom, är ganska säker det var en räv.
Har skit som på bilden nedan hittade vi i drivor överallt i stort sett, så harar finns det, och många gamla harar.


Den här skitkorven hittade jag med, full i päls och ben, den är ganska grov och rejäl..björn tro?
Igår torsdag så åkte vi ut med gammel husse, iso kom på slag efter ca 20min och var först borta i ca 30min innan han kom tillbaka för att kolla läget, sen gick han tillbaks där han avslutat och nötte på i 30min till innan upptaget kom i den tjocka dimman, det droppade från träden å blåste ganska rejält. Drevet gick i 3 bukter som varade i ca 35min innan det blev dötappt uppe i stenskravel på berget, han låg på tappten i över 1,5 timme innan han kom tillbaka.
Vi drog oss ner till bilen och på parkeringen såg jag att nåt lurt var på gång, Iso drog med svansen i vädret och 10min senare kom ett rungande upptag, det gick som bara tusan i ca 25min innan jag kopplade han i ett dike på fullt drev...ja ni kanske gissar vad det var..räv..hans älsklings djur verkar det som! Men jävlar vad han kör dom! Måste hörts in till härnösand centrum.
Iso när han kom tillbaka från tappten
Vad mer behöver man?

Nu vilar vi Lördag och Söndag, sen kör vi nog måndag, ons, tor, sön.
Tanken är att vi ska besöka lite andra marker då det blev inställt i veckan och vi fick åka till härnösand som vanligt.

Stort grattis till Hagets Tussi som vann stövar SM!!
Visar att hamiltonarna står sig hur bra som helst trots stort antal finnar i startlistan.
Även om det blev en tävling där flera hundarna gjorde kanon prestationer som det verkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar