Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


torsdag 23 augusti 2012

Dag 3 ..en bra dag

(iso:s slagarbete, kortet är från det ögonblicket han fick upp)

05.30 strök jag kopplet på Iso som drog iväg medans jag gick med raska steg till myrarna där jag tänkte göra mig en eld och vänta in ljuset, 05.40 såg jag att Iso gick på slag runt myrarna där jag satt.
Han jobbade med bra energi och fart, även fast han kanske "rotar" lite väl.
06.00 kom så upptaget, 06.50 kommer han och driver fram till vägen (se film) får en tappt på ca6min och driver sen ca 4min då jag samtidigt hör en älghund riva i mitt där iso driver, hör hur älgarna brakar iväg med älghunden och iso blir tyst, kommer dock upp till mig på vägen för att sen vika ner på tappten igen.
Blev nog lite rörigt när han hamnade i älghundsupptaget så en tappt på ca 50min blev kontentan.
Jag tänker koppla men ser att han avancerar ca 300m från tapptplatsen och börjar rota lite, jag går ner mot området  för att försöka koppla som sagt men då river han i igen klockan är då ca 07.50.
Går några mindre bukter för att sen gå en stor bukt, går med hyggligt tryck, ut på en väg och den tar haren sen 1,8km, hör hur drevet går utom hörhåll, ser på gps att haren dubblat på vägen och hur iso tar dubblingen och kommer lite närmare, då hör jag honom också igen. Runt 8.40 hör jag inget mer och tar bilen en bit neröver då han är långt in på granmarken, kliver ur å går neröver och hittar honom i ett nybrytet grustag där det förbereds för vindkraftverk, kopplar kl 09.

Vet inte hur det stämmer med tiderna ovan men fick ihop ca 105min drev och 76 tappt vilket får anses som klart godkänt den här tiden på året. Glädjande var farten, energin, och lusten idag.
Nu ska han vila ordentligt i helgen, får vi se när nästa sväng blir av.

( första klippet är strax innan långtappten, andra klippet är en sväng efter långtappten)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar