Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


söndag 8 december 2013

Första snön i Härnösand..


Ja första snön i Härnösand bjöd inte på nåt drevföre vad det verkade, efter att ha inlett morgonen med startkablar och krångel så blev det släpp efter 10min i koppel kl 09.20.
Inte ett spår efter nåt levande så långt mitt öga kunde nå iaf, iso drog iväg och sökte runt mig några svängar innan han tog en längre sväng, jag satt mig i en myrkant och fikade lite, han kommer förbi och drar ytterligare 800m innan jag ser på gps att han stannar, snurrar två varv och sen hör jag honom driva långt bort 9.55.
Drevet går ner mot mig med ganska bra tryck och vidare ut mot bilen innan det vänder upp i berget och sen tillbaka upp mot upptaget, strax innan slår det tvärstopp, jag anar vad som hänt då det var ca 15-20cm lös pudersnö som rasar igen så drevlöpan var som en plogfåra, gick ej utskilja några direkta spårstämplar. Haren hade gått exakt samma fåra tillbaka och den ville iso inte driva igen utan började söka där haren klivit i gamla drevlöpan, jag satt dock lugn och lät han jobba på tappten i 70min innan jag gick dit och konstaterade efter lite spårning att så var fallet, lockade dit iso och puschade honom att ta an den men han var skeptisk, efter ett tag med mycket uppmuntran så följde han den tyst och en bit upp så hittade han avhoppet och drevet gick igen 1km bortöver där denna haren går (samma hare han körde 3 timmar för nån vecka sen på barmarken) Blev stopp igen nu iaf, tror han drev lite därborta men inte särskillt länge..jag gjorde en eld och lät han hålla på då jag konstaterat att det inte blir nån jakt i detta före som uppenbart inte passade honom alls. När klockan slagit 13.30 började jag gå bortöver för att koppla och hittade honom på nya slag som han jobbade med, haren hade farit samma löpor fram och tillbaka på vägen flera gånger, och troligtvis var det både drevharen och haren som håller till där borta, ropade in honom runt 14 och började gå tillbaka mot bilen. Jaktlust, energi, sök, upptagsförmåga var bra idag, drevsäkerhet, tapptarbete sådär pga av föret som inte passade alls. Så är det, nu blir det mildare till veckan så snön får sätta sig lite, det tror jag kommer passa perfekt, då ska hararna få åka igen!
På återhörande (åker ej ut imorgon då ja tycker snön kan få sätta sig lite, samt kurering av förkylning på husse samt jobb kl 16, så kan bli tajt hinna hem om man har otur (tur) :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar